Στον σύγχρονο κόσμο της εκπαίδευσης, η έμφαση τοποθετείται πέραν της γνωστικής ανάπτυξης και των ακαδημαϊκών επιδόσεων των μαθητών. Προσεγγίζει την καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης (ΣΝ). Η συναισθηματική νοημοσύνη, που ορίζεται ως η ικανότητα να αναγνωρίζουμε, να κατανοούμε και να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματα τόσο τα δικά μας όσο και των άλλων, αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα για την εξασφάλιση επιτυχών αποτελεσμάτων που αφορούν την προσωπική και επαγγελματική ανέλιξη.
Η συναισθηματική νοημοσύνη δεν είναι απλώς μια δεξιότητα, αλλά μια σημαντική πτυχή της συνολικής ανθρώπινης ανάπτυξης. Έρευνες έχουν δείξει, ότι η υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη σχετίζεται άμεσα με τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων, αυξημένη επαγγελματική επιτυχία, και υψηλότερα επίπεδα ευτυχίας και ευημερίας. Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, η ενσωμάτωση της ΣΝ ως βασικού στοιχείου του προγράμματος σπουδών, μπορεί να φέρει ριζικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά και οι νέοι αναπτύσσονται και εξελίσσονται.
Η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης στους μαθητές, μπορεί να ενισχύσει την ακαδημαϊκή τους απόδοση. Οι μαθητές που είναι συναισθηματικά ευφυείς, έχουν την ικανότητα να διαχειρίζονται το άγχος τους, να παραμένουν επικεντρωμένοι στους στόχους τους και να συνεργάζονται πιο αποτελεσματικά με τους συμμαθητές τους. Έτσι, δημιουργείται ένα θετικό κλίμα στην τάξη, που προάγει την μάθηση και την αμοιβαία υποστήριξη. Επιπλέον, η συναισθηματική νοημοσύνη προάγει την ενσυναίσθηση, μια δεξιότητα που είναι ζωτικής σημασίας σε έναν πολυπολιτισμικό και παγκοσμιοποιημένο κόσμο. Μέσω της ενσυναίσθησης, οι μαθητές μπορούν να κατανοήσουν και να σεβαστούν τις απόψεις και τα συναισθήματα των άλλων, γεγονός που οδηγεί σε ένα πιο δίκαιο και ισότιμο ακαδημαϊκό περιβάλλον. Αυτό, όχι μόνο μειώνει τα περιστατικά εκφοβισμού και συγκρούσεων, αλλά και προετοιμάζει τους μαθητές για την αποτελεσματική συνεργασία σε ποικιλόμορφα κοινωνικά και επαγγελματικά περιβάλλοντα στο μέλλον.
Για να ενισχυθεί η συναισθηματική νοημοσύνη στο εκπαιδευτικό σύστημα, είναι απαραίτητο να ενσωματωθούν στο πρόγραμμα σπουδών δραστηριότητες και ασκήσεις που επικεντρώνονται στην αυτογνωσία, την αυτορρύθμιση, την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές δεξιότητες. Οι εκπαιδευτικοί, μπορούν να διαδραματίσουν έναν καταλυτικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια, αναγνωρίζοντας τη σημασία της ΣΝ και δημιουργώντας ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που ενθαρρύνει την ανοιχτή επικοινωνία και την έκφραση των συναισθημάτων. Επιπροσθέτως, η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στην ανάπτυξη και ενσωμάτωση της συναισθηματικής νοημοσύνης στην τάξη είναι εξίσου σημαντική. Οι εκπαιδευτικοί με υψηλή ΣΝ μπορούν να αναγνωρίζουν τις ανάγκες των μαθητών τους, να διαχειρίζονται καλύτερα τις δύσκολες καταστάσεις και να αποτελούν πρότυπα για τους μαθητές τους. Μέσα από την ενσυναίσθηση και τη συναισθηματική υποστήριξη, μπορούν να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση και την αίσθηση αυτοεκτίμησης των μαθητών.
Συνοψίζοντας, η συναισθηματική νοημοσύνη αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος. Η καλλιέργεια της ΣΝ δεν είναι πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα, προκειμένου να δημιουργήσουμε όχι μόνο ικανούς και επιτυχημένους μαθητές, αλλά και συναισθηματικά ώριμους και ευτυχισμένους πολίτες. Επενδύοντας στη συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών, επενδύουμε στο μέλλον της κοινωνίας μας.
Μαρία Γκόλιου – Υπεύθυνη Ohmres Δράμας