Οι τεχνολογικές εξελίξεις, φαίνεται να έχουν επηρεάσει κάθε έκφανση της καθημερινότητας των ανθρώπων. Ο τρόπος που επικοινωνούμε, ανταλλάσσουμε πληροφορίες, ταξιδεύουμε και επιλύουμε τα προβλήματα μας, έχει μεταβληθεί ριζικά. Η εκπαίδευση και η κατάρτιση θα ήταν αδύνατον να μην εξελιχθούν παράλληλα με την τεχνολογία. Η υγειονομική κρίση, έδωσε μια νέα δυναμική στο ρόλο που διαδραματίζουν οι τεχνολογίες και τα μέσα της πληροφορίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Θα μπορούσαμε να πούμε, ότι η τεχνολογία μπορεί να αξιοποιηθεί ως ευκαιρία για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η εξάπλωση της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης, δημιούργησε ένα νέο τοπίο για τη διεξαγωγή μαθημάτων και έχει πλήρως ενταχθεί στο πρόγραμμα των μεγαλύτερων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων παγκοσμίως. Αυτό, που κατέδειξε η ευρεία χρήση της, κατά την περίοδο της πανδημίας, είναι ότι φέρει παρόμοια χαρακτηριστικά με τη δια ζώσης εκπαίδευση, η οποία αποτελούσε και τη μοναδική μέθοδο διδασκαλίας μέχρι πρότινος.
Στα θετικά της υιοθέτησης εφαρμογών τεχνολογίας στην εκπαίδευση, μπορούμε να αναγνωρίσουμε το συνδυασμό των μέσων, συνθέτοντας ένα σύστημα, που αξιοποιεί τόσο τις δυνατότητες που παρέχει το διαδίκτυο όσο και τα οπτικοακουστικά μέσα. Επίσης, τη δυνατότητα παροχής εξατομικευμένων υπηρεσιών που διαμορφώνουν μια αντίληψη μοναδικότητας για το υποκείμενο (δέκτη- μαθητή). Το νέο εκπαιδευτικό περιβάλλον, που σχηματίζει η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση, αναδιαμορφώνει τις εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στοχεύοντας σε ένα βιωματικότερο μέσο διδασκαλίας, που προωθεί την αλληλεπίδραση , τη συμμετοχικότητα και το διάλογο. Ένα στοιχείο που σίγουρα διαφοροποιεί την εκπαιδευτική διαδικασία, είναι η δυνατότητα ευελιξίας αναφορικά με τα χρονικά και χωρικά όρια. Η άμεση αξιολόγηση και ανατροφοδότηση, συμβάλλει παράλληλα στη βελτίωση και προσαρμογή του μαθητή στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τέλος, η εξάπλωση των εφαρμογών της τεχνητής νοημοσύνης φαίνεται ότι θα αποτελέσει στο μέλλον, χρήσιμο εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς και του εκπαιδευόμενους. Παρέχοντας, δυνατότητες εξοικονόμησης χρόνου, διαμόρφωσης διαδραστικότερων μαθημάτων με τη χρήση ερωτήσεων, εφαρμογών και παιχνιδιών που μπορούν να συμβάλλουν στην υποστήριξη, την εξατομίκευση και την ενσωμάτωση μέσων, που θα καταστίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία ένα διασκεδαστικό παιχνίδι. Ο σκέψεις για την ορθή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, φαίνεται να έχουν προβληματίσει διεθνείς οργανισμοί όπως η UNESCO, αναφορικά με τον τρόπο εισαγωγής της στην εκπαίδευση. Μολαταύτα, η σωστή διαχείριση υπό το πρίσμα οδηγιών που δεν περιορίζουν αλλά συνθέτουν ένα κανονιστικό πλαίσιο εύρυθμης λειτουργίας, μπορεί να βοηθήσει στην αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων που προσφέρει στους χρήστες της. Η επίτευξη του μέτρου και ενός συνδυασμού μεθόδων, θεωρείται ότι μπορεί να αποτελέσει τη «χρυσή τομή».
Εν κατακλείδι, η εισαγωγή των τεχνολογικών μέσων στην εκπαίδευση και κατάρτιση αποτελεί καινοτομία που φαίνεται να αλλάζει όσα γνωρίζαμε φέρνοντας νέες προοπτικές και προκλήσεις.